Chinees Nieuwjaar en Thaipusam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maarten Waeterschoot - WaarBenJij.nu Chinees Nieuwjaar en Thaipusam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maarten Waeterschoot - WaarBenJij.nu

Chinees Nieuwjaar en Thaipusam

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maarten

10 Februari 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hey

In de laatste 3 weken is er weer heelveel gebeurd.

Ik had vakantie van 24 januari tot 1 februari. Dit omdat er in die week Chinees Niuwjaar(cny) wordt gevierd. De drukste dagen met cny zijn de eerste 2. Daarin bezoek je je naaste familie en ga je naar de tempel. In totaal wordt het cny 15 dagen gevierd. Wat heb ik dus zoal met cny gedaan. De eerste dag zijn wij onze naaste familie gaan bezoeken. In elk huis krijg je dan koekjes en drinken en van iedereen die getrouwd is krijg je ook een "ang pau". Dat is een roode envelop met geld in. Ze geven dit om hen veel geluk en bescherming in het goede jaar te wensen. Als traditie wordt er met dit geld gegokt. Chinezen zijn echt gokverslaafde mensen. Denk maar aan de gok chinees bij de voetbal een paar jaar geleden. De tweede en derde dag zijn we naar mijn ma haar geboortedorp geweest. Het was echt veel interessanter dan het er normaal is. Met cny gaat iedereen terug naar zijn/haar geboortedorp om het feest er te vieren. Vuurwerk, meer angpau, gokken, koekjes, bezoek,... . Daarna terug naar kl. Hier heb ik dan voor de rest van de vakantie mijn vrienden hun huizen bezocht en nog meer gegeten en ang pau's gekregen.
Tijdens cny zie je overal leeuwendans en drakendans. De dans die jullie als de drakendans zien is de leeuwendans. De drakendans is iets totaal anders. Dat is een lange draak die ze op een ongeveer 10 stokken van 2 meter zetten. Hier dansen ze dan mee. Dit wordt niet meer zoveel beoefent omdat het zeer moeilijk is. Maar ik had al het geluk van de weereld en ik heb er een gezien. Echt superknap. Ik heb er een filmpje van. De leeuwendans daarentegen is de pop waar 2 mensen in kruipen en dansen. deze leeuw gaat van huis naar huis om er de sla op te eten. Dit doen ze om hun huis van de boze geesten en slechte goden te beschermen. Ook eten ze een rode ang pau om hun dansvereniging te financieeren. Deze dans kom je makkellijk tegen met cny. Zelf heb ik er bijna elke dag een paar gezien.

Na die week vakantie moesten we terug naar school. Zaterdag moesten we ook naar school gaan. Wat ze in Belgie dus echt nooit moeten doen. Gelukzakken!!! Maar deze keer moesten we niet naar school om te studeren want we hadden de schoolcompetitie lopen. Dit was een loopwedstrijd van 3 km door de straten van Taman Seraya. Dit was echt wel zwaar afzien omdat het een zeer zonnige dag was met temperatuureb boven de 30 graden en omdat we onderweg geen water kregen. Geloof het of niet, ik heb in de sprint tegen 7 malay gewonnen. Joepie! Nu ben ik schoolkampioen in de 3 km. Maar het lot besliste er anders over. Als je aan de finish kwam had je drie lijnen. de eerste voor klas 1 en 2, de tweede voor klas 3 en 4 en de laatste voor klas 5. Dus hoe stom ik ook ben, ik ben in de verkeerde rij gaan staan en ik had dat pas na 10 seconden door. Hierdoor ben ik 7 plaatsen verloren en officieel als 8'ste geeindigd. Maar geen enkel probleem want in april hebben we al een volgende loopwedstrijd.

Dezelfde zaterdagavond ben ik met mijn idische vriend Sharman en zijn familie naar de Batu Caves gegaan. Dat is een wereldberoemde hindoetemple die zich in kl bevind. Hier zijn we naar toe gegaan omdat het de volgende dag taipusam was. Dat is een indisch festival waar ze de overwinning van de goede goden over de slechte oden vieren. We zijn de avond voor de feestdag daar de tempel geweest omdat het er op de feestdag echt krioelt van de 100-duizenden mensen die er komen bidden. Op de feestdag zelf ben ik met AFS nog eens naar de tempel geweest. Ik heb dan ook de nieuwe studenten leren kennen die vorige week in Malaysia zijn aangekomen.

Zoals ik al zei vieren ze dat festival om de overwinning over de slechte goden te vieren. Bij dit festival gebeuren er heel veel en indrukwekkende rituelen! Mensen gaan in transe. Dat betekent dat er een god in hun komt. Hierdoor gedragen ze zich ook als die god. Zeer grappig als er een man een vrouwlijke god in zich heeft. Ze geloven ook dat ze geen pijn voelen. Om dit te laten zien steken ze pijlen door hun kaken, trekken ze karren met afbeeldingen van hun goden voorruit. Deze karren zijn aan koorden gehangen die met haken in de rug worden gestoken. Dat ziet er echt superpijnlijk uit maar die mensen voelen er echt niks van. Zelf denk ik dat ze gewoon gedrogeert waren.
de eigenlijke tempel bevind zich in een got die je met 300 traptreden kan bereiken. Dat is een heuse klim! Vooral als je z'n kar aan je rug hebt hangen.

Nu ga ik dus weer naar school. En loopt alles zijn normale gangetje.

Grtz

Maarten

  • 10 Februari 2009 - 18:32

    Joris:

    hejhej!
    wow zolang om nieuwjaar te vieren... en aan al de ang pau te zien ga jij schatrijk terug naar huis komen;)
    zelf ga ik ook weer terug naar school na een verdiende week vakantie na de examens.mn uitslag krijg ik volgende week.
    vele groetjes

  • 15 Februari 2009 - 09:23

    Nonkel Bart:

    Bedankt voor het leuk verslagje van het Chinees nieuwjaar!
    Jammer wel van die loopwedstijd. Troost je: dat overkwam mij vroeger ook met sport op school. Altijd de eerste, maar telkens weer per abuus in de verkeerde rij gaan staan...ach. En nu ga ik ik aan mijn financieën werken en rode ang pau eten...'t is crisis, nietwaar.
    Groet

  • 16 Februari 2009 - 07:16

    Mama:

    In China zijn draken dus leeuwen? Rare mensen die Chinezen.

  • 21 Februari 2009 - 16:14

    Lucas:

    hallo bij ons is het kro ku vakantie dat word zeker veel plezier

  • 23 Februari 2009 - 09:14

    Joris:

    hejhej
    de meeste mensen van tw hebben het niet zo super goed gedaan op school. bij mij viel het wel mee.
    ik denk zelfs dat er volgend jaar een paar van richting moeten veranderen.
    zo, nu ben jij ook weer op de hoogte
    vele groetjes uit boechout.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Hey, nu ik een A-attest heb ben ik er zeker van dat ik op 17 julie naar Maleisië vertrek. Ik zit daar in een chinees gezin in de hoofdstad Kuala lumpur (KL). Dat is dan ook alles wat ik al over mijn gastgezin weet. Maar binnen een paar dagen zou ik hun dossier moeten krijgen. Ik ga op deze site dus foto's en berichtjes posten over mijn verblijf en avontuurtjes in Maleisië. grtz Maarten

Actief sinds 27 Juni 2008
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 67773

Voorgaande reizen:

17 Juli 2008 - 08 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: